Ahoy! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hester Ven - WaarBenJij.nu Ahoy! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hester Ven - WaarBenJij.nu

Ahoy!

Blijf op de hoogte en volg Hester

06 Februari 2017 | Australië, Sydney

Ahoy lieve lezers!

Wat een tijd geleden hè dat ik voor het laatst weer eens wat van me heb laten horen. Ik zal eerlijk zijn: Ik ben jullie niet vergeten hoor, ik vind het alleen heel lastig om de tijd en een computer te vinden om regelmatig wat te uploaden :(
Momenteel zit ik half-druipend achter een computer in de State Library in hartje Sydney na een heerlijk middagje zwemmen in een zoutwater zwembad. Even afkoelen was wel fijn want de temperaturen hier zijn zo rond de 35-40 graden.
Ik heb me aangemeld als lid van de bibliotheek dus als het goed is kan ik op mijn vrije dagen lekker op de computer en wie weet zal ik dan ook wat meer van me laten horen ;)
Dan komt nu probleem nummer 2:
Ik had beloofd bij mijn vorige verslag nog wat foto's te uploaden, maar ik ben bang dat dat voorlopig nog steeds niet gaat gebeuren. Ik heb geen kabeltje die van mijn camera naar de computer kan, dus ik kan alleen foto's overplaatsen via wifi en dit duurt een eeuwigheid. Voor mijn volgende vrije dag staat het zoeken van zo'n kabeltje en een USB-stick om een back-up van de foto's op te maken bovenaan mijn lijstje, maar tot die tijd dus nog even geen foto's om met jullie te delen...

Hoewel er een groot tijdsgat zit tussen mijn laatste blogpost en nu, ga ik niet vertellen over wat er allemaal gebeurd is op mijn strandvakantie met familie in Kiama. Dan wordt deze blog veel te lang en ik wil jullie juist graag vertellen over waar ik nu mee bezig ben. In het kort kan ik wel vertellen dat het een heerlijke strandvakantie was en dat het leuk was om weer eens te kamperen. Ook vond ik het heel leuk om met familie te zijn voor een tijdje die ik voor het laatst had gezien in 2012. Van hen heb ik klaverjassen geleerd en ik ben overduidelijk een natuurtalentje :p Dus... wie durft de uitdaging aan als ik terug ben?

Goed, terug naar mijn dagelijkse bezigheden. Ik werk momenteel op een tallship genaamd Søren Larsen in de Sydney Harbour. Een tallship zou je kunnen omschrijven als waar je aan denkt bij een piratenboot: een groot oud schip met een hele hoop zeilen. Voor iedereen die weet dat ik van zeilen houdt zal het geen verrassing zijn dat ik lekker geniet van elke cruise die we doen. Het aantal cruises per dag kan verschillen en we bieden de volgende cruises aan: champagne brunch, lunch, discovery, dinner, wine and canapés en overnighters. De meest voorkomende zijn toch de lunch, discovery en dinner cruises. Tijdens al deze cruises varen wij met klanten aan boord door de Sydney Harbour in een grote cirkel met een gids aan boord die van alles weet te vertellen over de harbour zelf en alle gebouwen e.d. er omheen. Mijn plan is om hier in totaal zo'n 10,5 week te blijven en ik heb zo'n vermoeden dat ik tegen die tijd zelf gids zou kunnen spelen na al die keren hetzelfde verhaal aan te hebben gehoord. Dus, for future references: mocht je ooit een gids nodig hebben in Sydney als ik er toevallig ook ben... geef me gerust een belletje en dan doe ik het graag voor een vriendenprijsje ;)

Oké, en weer verder met het verhaal... Tijdens de cruises zijn is er een hoop verschillende taken die de crew doet: Galley (keuken/kok), galley hand, bow watch/s2 (voorop de boot staan en naar de schipper seinen zodat we niet crashen), s1 (leiden van de crew en de zeilen beheren), s3 (s1 helpen), bar (spreekt voor zich haha), mast climb (klanten helpen met de mast beklimmen) en wharfie (aan wal klanten inchecken voor de cruises en de lijnen aannemen en losmaken als het schip aanmeert of wegvaart).
Tot nu toe heb ik ze bijna allemaal al eens gedaan en juist de afwisseling maakt het werk leuk om te doen. Een aantal dagen per week doen we ook opknapwerk aan de boot en soms zijn dat echte rotklusjes zoals een acid wash doen, waarbij je een of ander zuur aan de buitenkant van de boot sprayt en boent om roestplekken te verwijderen. Helaas heb ik daarbij de eerste keer goed m'n best gedaan waardoor ik het daarna nog een keer mocht doen "want ik kon het zo goed". Niet heel motiverend om nog eens m'n best te doen dus haha. Andere dagen kan "refit" zoals het opknappen heet juist heel lekker zijn als je met een groepje houten onderdelen moet schuren en lakken op je eigen tempo met een muziekje erbij :) Refit is dus soms wel fijn om tussen de dagen met cruises door te doen.

Over een paar weken gaat een groot deel van de huidige crew weg en blijf ik als één van de twee over. Tegen die tijd zal ik dus een hoop nieuwe crew uitleg moeten geven en daar ben ik toch wel een tikkeltje zenuwachtig voor, aangezien ik zelf nog niet eens alle zeilen en lijnen ken. Het zal vast wel goedkomen, maar het word dus wel tijd om even goed te trainen en alle termen en onderdelen uit m'n hoofd te leren. Zo blijkt maar weer dat je nog zo veel zeilervaring kunt hebben maar zodra het opeens in het engels is, is het weer alsof van het begin af aan begint.

Nu even heel iets anders over de eerste week van mijn werk op de tallships. Ons bedrijf heeft twee verschillende tallships: de Southern Swan en de Søren Larsen. Ik begon op de Southern Swan omdat ik had begrepen dat je alleen op die boot ook kon blijven slapen... verkeerd begrepen. Op beide boten zijn slaapplekken aanwezig dus dat was het punt niet. Op de Swan hadden ze nog maar 1 bed vrij in het voorste gedeelte van het schip (ik weet de engelse term wel maar geeeeeen idee hoe je dat schrijft haha). Het was enorm wennen om zo te leven in een donker gat onder het dek zonder ramen, waar het super warm en benauwd was en in een primitief bed. Opzich vond ik dit geen probleem want dat is part of the experience en ik had geen hoge verwachtingen, maar tig keer wakker worden in de nacht en 's ochtends wakker worden met rugpijn vond ik toch niet zo prettig. Mijn bed bestond uit een houten plank met een oud matras dat door de jaren heen versleten was en erg dun was geworden. Daarop slapen voelde dus alsof ik direct op de plank lag en daar had ik even geen zin in voor 10,5 week. Daarnaast hadden ze ook geen beddengoed voor me de eerste twee nachten want dat moest nog gewassen worden... Ik ben naar den leiding gestapt en vroeg om een nieuw matras maar dat hadden ze niet. Omdat ze zeiden dat het eigenlijk helemaal niet de bedoeling was dat iemand überhaupt op dat bed lag hebben ze gezocht naar een plekje voor mij op de Søren Larsen, waar ik nu slaap in een gastcabine. Van een oncomfortabel bed naar "luxe" dus. Helaas moet ik binnenkort als we weer een overnighter hebben verplaatsen naar een crewkamer en moet ik gedag zeggen tegen de privacy die bij de gastcabine zat, maar dat is nou eenmaal het echte leven als crew op een schip. Ik ben erg blij met de overplaatsing en dat is niet alleen vanwege het bed. Het hele schip is een stuk groter en ook wat nieuwer, waardoor alles net een tikkeltje luxer is (voor zover je dat zo kunt noemen op een tallship) en het schip wordt ietsje beter schoon gehouden door de crew. Daarnaast, en dat vind ik eigenlijk het belangrijkst, kan ik het een stuk beter vinden met deze crew en voel ik me hier best wel thuis. Waar ik me wel heel erg aan kan storen, en wat me mijn eigen schone huisje(s) in Nederland heeft leren waarderen, is dat ondanks dat ik net zei dat dit schip schoner is, nog steeds iedereen z'n vieze vaat overal laat slingeren. Aan de ene kant is dat ook iets waar je mee moet leren omgaan, maar na 2 projecten in Zuid-Afrika waar dat ook al zo was, begin ik er wel een beetje genoeg van te krijgen. Maargoed... als dat het grootste probleem is, heb ik toch best een prima leventje zo.

We liggen aangemeerd aan Cockatoo Island wat op de werelderfgoedlijst staat. Op het eiland is een marinebasis van tijdens WWII en als ik gebruik wil maken van de lekkere douches van de camping op dit eiland moet ik door een tunnel lopen die tijdens de oorlog werd gebruikt als bescherming tegen luchtaanvallen. Best wel tof dus met al die geschiedenis! Ik heb nog niet over het hele eiland gelopen om alles te ontdekken, maar dat ga ik binnenkort maar eens doen als het wat minder warm is.
Helaas verhuizen we over een week of twee naar de plaats waar nu de het andere schip ligt aangemeerd. De Southern Swan gaat naar Brisbane varen om daar een dikke maand alleen maar opknapwerk te doen. Het varen op zee trok me erg aan maar ik heb het aanbod om mee te gaan toch afgeslagen aangezien ik hier ben om te helpen op die cruises en niet op het dek opnieuw te moeten leggen... Daarnaast wil ik ook nog wat langer in Sydney blijven.
Het voordeel van het verhuizen is dat we daar een klein gebouwtje hebben om in rond te hangen als we vrij zijn (en er is wifi!!!) maar dan zal ik helaas wel de lekkere douches van de camping moeten missen :(
Oeps, zo klink ik toch wel een beetje verwend...
De douches op het schip zelf zullen ook wel prima zijn hoor, alleen komt daar zo af en toe "grey water" naar boven, wat al het afvalwater is van de douche en de keuken.
Anyway, ik zal het allemaal wel overleven en hopelijk kan ik jullie tegen die tijd dus ook lekker op de hoogte houden :)

Mijn favoriete deel van de dag is aan het eind als we de zeilen die die dag zijn gebruikt weer moeten opvouwen. Dan klimmen vier mensen naar boven in de mast waar we ons vastklampen aan de gieken van de grote zeilen en staan te balanceren op een dun touw. Wel gezekerd en gelukkig ook verzekerd natuurlijk. Daar moeten we dan het zeil oprollen en vastbinden op de giek. Naast het feit dat het ontzettend avontuurlijk is en het je een gigantische adrenaline boost geeft, vind ik het ook leuk om te doen vanwege het prachtige uitzicht dat het geeft tijdens zonsondergang. Het liefst zou ik daar de hele dag zitten tijdens het zeilen.

Per week heeft iedereen twee dagen vrij. Ik ben al een aantal keer wezen shoppen natuurlijk, heb een piercing in m'n oor laten zetten en heb het één en ander van Sydney verkend. Ook heb ik een aantal bankzaken geregeld omdat mijn salaris wordt overgemaakt naar een Australische bankrekening. Ook weer een leuk voorval: mijn bankpas was naar ons kantoor opgestuurd... in de Filipijnen! Die dus moeten annuleren en nu ben ik nog steeds aan het wachten op een nieuwe die veilig naar de bank zelf wordt gestuurd :)
Als ik nog een beetje tijd over heb op mijn vrije dag vind ik het heerlijk om lekker in het gras te zitten onder de Harbour Bridge met uitzicht op het Opera House en een milkshake in de hand (want gelukkig zit er een McDonalds dichtbij hehe). Vaak zie ik dan ons schip voorbij varen en dat is toch wel een gek idee, dat mijn huidige thuis daar op het water dobbert.

Tot slot wil ik nog even snel vertellen over twee "bijzondere" gelegenheden aan boord:
Allereerst heb ik twee keer op het schip gewerkt 's avonds toen er acrobaten op de boot rondslingerden en er een muziek- en lichtshow aan boord was. Op de achtergrond op het water werd ook vuurwerk afgestoken en alles bij elkaar was behoorlijk gaaf om te zien!
Daarnaast was ik aan boord op Australia Day! Ik had gelukkig een dagje vrij dus ik hoefde geen klusjes te doen, maar ik kon wel lekker meegenieten op de boot. Het hele water lag vol met boten, groot en klein, en in de lucht waren straaljager- en helikoptershows. Het was bomvol op ons schip en we hebben een race gedaan tegen andere tallships. De hele dag was een hele belevenis en ook in de stad waren overal leuke kraampjes en er was een gezellige sfeer. Heel leuk om dat ook mee te maken! Verder vond ik het heel leuk dat er een muziekmakend duo aan boord was die viool en gitaar speelden en erbij zongen. Helemaal wat voor mij dus :) De muziek was iers en ik vond het heel erg tof klinken op de viool dus wie weet kan ik dat eens uitproberen als ik weer thuis ben haha (sorry alvast, huisgenoten).

Ik heb het heel erg naar m'n zin hier, hoewel ik wel thuis begin te missen en ondanks dat ik het geweldig vind wat ik hier meemaak en dat dit waarschijnlijk een once-in-a-lifetime-experience is, vind ik het wel jammer dat ik niet mee kan praten met wat mijn vrienden en vriendinnen van school aan het doen zijn. Maarja... die studeertijd komt voor mij ook vanzelf en eerst heb ik nog zo'n 3 maanden reizen voor de boeg met nog een heleboel dingen om te ontdekken!

Ohja! En gisteravond hebben we met de hele Søren crew gebowld en gelasergamed. Dat was wel een leuke teambuilding :)
(Dat wilde ik nog even kwijt hahah)

Voor nu hoop ik dat ik snel een camera kabeltje en USB-stick kan vinden en dat het tikkeltje kouder wordt. Zo rond de 25-28 graden zou wel lekker zijn. Of sneeuw, dat mag natuurlijk ook want ik mis toch winter met lekkere warme truien wel een beetje!

Ik ga nu vast even mijn route door Nieuw-Zeeland uitstippelen, want de tijd vliegt zo snel voorbij dat ik voor ik het weet al daar ben, en daarna lekker terug naar mijn dobberende huisje om met z'n allen avond te eten :)

Goedemorgen alvast Nederland, want het is nu ik dit schrijf bijna 8:00u 's ochtends bij jullie. Hopelijk tot snel!

xx Hester

PS Ik heb een receptje uitgeprobeerd voor zelfgemaakte ovenpatatjes die iemand in Zuid-Afrika had gemaakt en ze waren heeeeerlijk. Mocht je dus ooit bij mij komen eten.. be prepared ;)



  • 06 Februari 2017 - 08:58

    Marcel Le Noble:

    Wat een verhalen Hester, dik genieten zo te lezen.
    Ben benieuwd naar de foto's en naar je ervaringen in New Zealand straks.
    Veel plezier!

  • 06 Februari 2017 - 09:45

    Yolanda:

    Dikke knuffel voor jou! XXX

  • 06 Februari 2017 - 09:48

    Edwin:

    Leuk om weer wat te lezen Hester. Klinkt allemaal super gaaf!
    Nu ben ik ook zeker benieuwd naar de foto's :P

  • 06 Februari 2017 - 11:14

    Joris Van De Ven:

    Leuk Hes! Ik durf de uitdaging wel aan, haha!
    Enne, die vaat, wen er maar vast aan voor als je straks een keuken moet delen met studenten!

    Mooie ervaringen daarzo, en heel herkenbaar uiteraard. Geniet!

  • 06 Februari 2017 - 16:25

    Minke :

    Hee Hester!

    Leuk om te lezen, gaaf hoor wat je allemaal doet!
    Ik meld me bij deze vast aan voor de patatjes als je terug bent:)

    Veel plezier daar!

  • 06 Februari 2017 - 19:49

    Linda:

    Lieve Hester,

    Wat een mooi verhaal weer. Geniet er maar lekker van. Ik denk dat je nog veel meer verhalen hebt en dat je ons alleen een kleine impressie geeft van jouw wereldreis. Dit kunnen ze je nooit meer afnemen.
    Keep the memories alive!
    Love Linda

  • 06 Februari 2017 - 20:31

    Berrie En Hans :

    Leuk verhaal weer Hester de nodige afwisseling weer lezen we. Veel plezier nog verder en succes met het uitstippelen van je tocht naar en door nieuw zeeland. Trouwens we dagen je uit voor een potje klaverjassen als je terug bent

  • 11 Februari 2017 - 14:09

    Thérèse Lendfers:

    Lieve Hester,

    Wat stoer zeg.

    Ik ben trots op je.

    Liefs,
    je oma

  • 13 Februari 2017 - 18:44

    Chantal:

    Gaaf Hester!! Super stoer allemaal, geniet! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Volg me tijdens mijn reis gedurende 7 maanden naar Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland!

Actief sinds 14 Sept. 2016
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 9019

Voorgaande reizen:

06 Maart 2017 - 06 Mei 2017

Nieuw-Zeeland

12 December 2016 - 06 Maart 2017

Australië

12 December 2016 - 26 September 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: