Australia it is!! - Reisverslag uit Eugowra, Australië van Hester Ven - WaarBenJij.nu Australia it is!! - Reisverslag uit Eugowra, Australië van Hester Ven - WaarBenJij.nu

Australia it is!!

Blijf op de hoogte en volg Hester

23 December 2016 | Australië, Eugowra

Hallo lieve lezers,

Wat is het heerlijk om weer eens een verslag op een echte computer te kunnen typen in plaats van op mijn telefoon :)
"Hoe komt zij opeens aan een computer?", zul je je afvragen...
Nou, dat zal ik je vertellen:
Ik ben bij mijn familie in Australië!! :)
Ik ben hier nu sinds 14 dec, maar voordat ik over al mijn spannende avonturen in The Land Down Under vertel, neem ik jullie weer even mee terug naar mijn tijd bij het Cage Dive project, aangezien ik daar nog niet zoveel over verteld heb.

Omdat het veel te lang duurt om over elke dag individueel te vertellen, vind ik het leuk om een globaal idee te geven van mijn taken en activiteiten daar.
Elke dag tijdens mijn verblijf daar heb ik gewerkt, afgezien van 2 dagen die ik vrij had genomen in een periode van 5 weken. Ik kon elke dag kiezen of ik op de boot voor het cage diven met de haaien wilde werken of op de boot voor het walvissen kijken. Ik heb verreweg het meeste gewerkt op de haaienboot omdat dat mij meer interesseerde. Daarnaast heb ik ook een aantal keer geholpen in een rehabilitatie centrum voor Afrikaanse pinguïns. Op een van mijn laatste dagen bij het project mocht ik een nieuwe pinguïn uitkiezen en een naam geven. Ik heb een hele lieve pinguïn die te klein was voor zijn leeftijd Elmo genoemd :)
Op de boot kon ik altijd genieten. Natuurlijk moest ik de klanten helpen met hun wetsuits e.d. maar als er even niks te doen was kon ik lekker in het zonnetje zitten en genieten van de haaien die om ons heen zwommen en speelden. Naarmate ik er wat langer was en de crew en marinebiologen wat beter leerdze kennen, kreeg ik steeds meer "bijzondere" taken toegewezen. Zo mocht ik bijvoorbeeld vaak de kenmerken van de haaien die we op een dag zagen bijhouden, foto's van ze maken voor op de site en zelfs het aas beheren: uitgooien in de richting waar je een haai (donkere schaduw) ziet en op het juiste moment binnen halen, vlak voordat de haai hem te pakken heeft, en dan weer z.s.m. uitgooien.
Het mogen doen van die verschillende taken hield de dagen die veel op elkaar leken leuk!
Tijdens mijn werk op de boot mocht ik ook een aantal keer duiken. Het was geluk hebben of er tijd en ruimte was in de kooi en aangezien het een heel gedoe is om achteraf snel weer om te kleden en aan het werk te gaan, wilde ik alleen duiken als het zicht onderwater de moeite waard was.
De laatste duik die ik heb gedaan was het beste van alle keren: een 4.2 meter lange great white kwam vlak voor m'n neus langsgezwommen en leek me recht in m'n gezicht aan te kijken. Heel rusig en kalm zwom ze langs zodat ik haar helemaal in detail kon zien. Wauw! Verder heb ik ook een aantal keer in de kooi gezeten toen een great white het aas te pakken had, tegen de kooi aanzwom en daar een tijd bleef strugglen om het aas vast te blijven houden. Dit resulteerde in een uitzicht met een haaienkop vol in beeld bovenwater die al zijn tanden aan me liet zien. Nogmaals: Wauw!
Buiten het echte werken om heb ik meegedaan aan een aantal activiteiten zoals stranden schoonmaken, snorkelen, de vuurtoren beklimmen en shoppen :P
Daarnaast heb ik meegedaan aan activiteiten die te maken hadden met de samenwerking tussen het vrijwilligersprogramma en een aantal basisscholen in de buurt. Zo heb ik met de kinderen en een aantal begeleiders getrommeld op jembés, meegelopen in een kerstoptocht in een fanfare met de kinderen en ik heb meer dan R5500 opgehaald bij de basisscholen, wat de kinderen zelf bij elkaar hebben gespaard om een steentje bij te dragen aan ons pinguïn centrum.
Een ander aspect van het programma wat ik heel erg leuk vond om te doen was onderzoek. Ik heb het geluk gehad om twee keer op een onderzoeksboot mee te mogen, die niet zo vaak uitvaren. De eerste keer gingen we met een grote groep op de walvissenboot om ontvangers van signalen van de tags die sommige haaien hebben om te vissen zodat we het materiaal konden bekijken en nieuwe daarvoor in de plaats weer in het water te laten zakken. De tweede keer was ik één van de drie vrijwilligers die meemochten op de boot en dit keer gingen we op een klein vissersbootje. Toen hebben we installaties in het water gegooid met aan de ene kant een koker met chum (vissenprut) en aan de andere kant een GoPro camera om te kunnen filmen welke vissen aan het aas knabbelen. Na ze in het water te hebben gegooid moesten we een uur wachten voor we ze weer konden ophijsen en in die tijd hebben we luidkeels meegezongen met 80's muziek... Helemaal mijn ding dus! :)
Ik heb zelf helaas beide keren niet de data kunnen zien die uit de onderzoeken kwamen, wat me wel interessant had geleken. Zo zie je maar dat zelf 5 weken nog niet lang genoeg is om alles te kunnen zien en doen!
Eén van de leukste dingen van het project vond ik dat ik na een tijdje alle weetjes en feitjes over de haaien die Sarah (één van de marinebiologen) altijd vertelde op de boot uit m'n hoofd wist. Ik stond dan ook altijd te playbacken als zij haar verhaal weer deed en dit vond zij ongelooflijk grappig. Ik heb heerlijk met haar gelachen en veel van haar geleerd.

Goed, dit is even kort gezegd hoe mijn tijd op het project eruit zag. Ook hier heb ik weer nieuwe contacten gelegd, maar omdat iedereen per dag op verschillende boten werkte, had ik het idee dat de groep ietsje minder close was dan op het apenproject waar we allemaal constant samen waren. Ik heb hier dan ook niet echt dikke vrienden aan over gehouden, maar dat maakt niet uit, het was wel een hele gave ervaring en ik vond het nog verrassend moeilijk om te vertrekken.

Toen kwam de laaaaange vlucht naar Australië!

Ik had het geluk dat ik samen met een meisje van mijn project kon wachten op het vliegveld in Kaapstad want dat duurde wel een aantal uur. Ik vloog via Dubai naar Perth, waar ik een overnachting had geregeld maar aangezien mijn vliegtuig in Dubai 4 uur vertraagd was wegens een onderdeel dat vervangen moest worden aan het vliegtuig, heb ik besloten om maar op het vliegveld in Perth te blijven en niet naar het hotel te gaan. Eenmaal aangekomen in Sydney op 14 december (ik vertrok op de 12e) werd ik opgehaald door mijn vaders nicht Ingrid en haar man Garry. Ik had hen als eens eerder ontmoet toen ik klein was maar net als met de rest van Australië kan ik me daar niet zo veel meer van herinneren.
Bij Ingrid en Gary ben ik een week gebleven waarin we op hun kleinkinderen hebben gepast, fish en chips aan het strand hebben gegeten, naar de Blue Mountains zijn geweest en Trivia hebben gespeeld en eerste zijn geworden, woohoo! Ingrid heeft me al wat geholpen met het zoeken naar een baantje en het verkrijgen van een Australische simkaart. Na oud en nieuw ga ik weer terug naar hen voor een paar dagen totdat ik een baantje in Sydney heb gevonden en dus ook weet waar ik naar hostels moet zoeken. Momenteel ben ik bij Ingrids zus Therese en haar man Kevin op de schapenboerderij. Het is hier absoluut gigantisch: 600 hectare grond! Ik ben hier nu twee dagen en ik heb het heel erg naar m'n zin. Ik heb al over het land gecrossed op de quad met Sophie, hun dochter van 17 en gisteren heb ik de hele dag geholpen met het verdrijven van de schapen om van het grasveld naar hun hokken te gaan, zodat ze een anti-wormenmiddel konden krijgen. Dit hield in dat Kevin en ik ze eerst samen op de quad opjaagden en later moest ik samen met de hond achter ze aan rennen. En dat in 33 graden! Ik moet zeggen dat het wel heel erg leuk was en na een halve dag snapte ik eindelijk dat ik eerst het hek open moest doen voordat ik de schapen wilde opjagen om er doorheen te gaan haha!

Vandaag is even een rustig dagje en komend weekend gaan we natuurlijk gezelllig kerst vieren :) Het is wel heel erg raar om een kerstboom te zien met cadeautjes terwijl het buiten 30+ graden is en we een opblaaszwembadje hebben opgezet!

Op tweede kerstdag gaan we naar Kiama beach en daar blijven we kamperen tot 3 januari. Ik ben heel benieuwd en ik heb er heel erg veel zin in. Even een écht vakantie-elementje in m'n reis.

Ik ga nu lekker van het zonnetje genieten en een enorme spin in mn kamer proberen te vangen die me gisteravond wakker heeft gehouden van de angst (ze zijn hier toch wat enger dan thuis).... Wish me luck.

En tot de volgende keer maar weer!
Fijne kerst allemaal!!!

P.S. Ik ga nog foto's toevoegen maar dat kan wat langer duren dus misschien dat je daar wat later voor terug moet komen (afhankelijk van wanneer je dit leest)

  • 23 December 2016 - 07:59

    Mieke Van De Ven :

    Hoi Hester. Leuk reisverslag weer. Heel boeiend ook je verhaal over de haaien, het duiken, het onderzoek. Een ervaring die je je leven lang niet zal vergeten.
    Jij ook fijne feestdagen en groetjes aan alle australische familieleden en veel reisplezier verder. x Mieke

  • 23 December 2016 - 08:29

    Heleen:

    He Hester, je verhaal over je haaientijd klinkt super. Maar nu je in Australie bent ben ik toch wel wat jaloers. Zo'n heerlijk land! Geniet ervan. X Heleen

  • 23 December 2016 - 08:49

    Luka:

    Gaaf gaaf gaaf gaaf gaaf !!!!!!!!!

  • 23 December 2016 - 11:02

    Hans & Berrie:

    Lieve Hester wat is het toch leuk om je reisverslag te lezen en vooral het enthousiasme wat ervan af spat is heerlijk

  • 23 December 2016 - 11:19

    Mieke (mama):

    Wat je allemaal moet weten, zeg, als schapendrijver! Dat je het hek open moet zetten voordat je de schapen gaat opdrijven om door het hek te gaan. ;-D Lijkt inderdaad logisch, maar ik kan me voorstellen dat je zo druk bent met de schapen opdrijven op een heel groot terrein, dat je dat overzicht niet direct hebt.

    Mooie ervaringen weer, Hester. Leuk om te lezen.
    Ik mag toch aannemen dat je de vorige verslagen ook op een computer hebt gemaakt?

    Super, dat het zo goed ging met de hele lange reis van Gansbaai naar Sydney. Daarmee heb je wel bewezen dat je heel goed kunt flowen.

    Ik hoop dat het is gelukt met het vangen van de spin......

    Veel plezier met kamperen! En uh, niet meer je ogen verbranden, hè? Want dan schrik ik mij het apenzuur..... (en ook je vel niet verbranden, natuurlijk)

    XOXO Mieke

  • 23 December 2016 - 13:42

    Rob Van De Ven:

    Hé Hes, wat maak je toch een leuke, interessante en mooie dingen mee. Echt leuk om te lezen. Geniet van je tijd in Australië, doe de groeten aan de familie en ik wens je bij deze een fijne feestdagen toe.

    xxx Rob en Marion

  • 23 December 2016 - 21:58

    Edwin :

    Super leuk verhaal weer Hes! Leuk om zo een beetje mee te genieten met je reis en je enthousiasme te zien :) Veel plezier nog en een fijne (warme) feestdagen!!!
    Groetjes Edwin

  • 23 December 2016 - 23:03

    Thérèse Lendfers:

    Lieve Hester, ik heb met plezier je reisverslag gelezen.fijn dat je zo hebt genoten van de haaien.
    Ik wens je nog een hele mooie tijd in Australie en fijne feestdagen.

    Liefs,

    Je oma

  • 24 December 2016 - 16:35

    Chantal:

    Wat gaaf Hester en wat mag je trots zijn op jezelf! Geniet.. Xx

    Ps fijne dagen!

  • 27 December 2016 - 10:21

    Marissa:

    hey nichtje,

    wat maak jij mooie dingen mee.
    geniet er nog van.

    Marissa

  • 28 December 2016 - 22:36

    Marcel Le Noble:

    Ontzettend stoer wijf dat je bent!
    Prachtige ervaringen die je met ons deelt, en erg leuk om te lezen.
    Geniet van je verblijf in Australië en met name de komende kampeervakantiedagen.

    Groeten, Marcel(Karin en Luuk)

Tags: australië

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Eugowra

Hester

Volg me tijdens mijn reis gedurende 7 maanden naar Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland!

Actief sinds 14 Sept. 2016
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 9012

Voorgaande reizen:

06 Maart 2017 - 06 Mei 2017

Nieuw-Zeeland

12 December 2016 - 06 Maart 2017

Australië

12 December 2016 - 26 September 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: