Haai allemaal! - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van Hester Ven - WaarBenJij.nu Haai allemaal! - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van Hester Ven - WaarBenJij.nu

Haai allemaal!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg Hester

10 November 2016 | Zuid-Afrika, Gansbaai

Daar ben ik weer!! Het heeft even een tijdje geduurd maar hierbij dan ein-de-lijk mijn tweede blogpost vanuit Zuid-Afrika :)
Ik heb de laatste tijd veel verzoeken gekregen om weer een wat te posten, maar ik dacht dat het wat saai zou zijn bij het aapjesproject om elke dag te beschrijven, aangezien de werkzaamheden en de meeste ervaringen vrijwel hetzelfde bleven.
Ik ben inmiddels vertrokken bij het Riverside Wildlife Rehabilitation Centre (aapjesproject) en aangekomen bij de volgende stop.

Allereerst wil ik toch nog heel even terugblikken op de laatste paar weken van het werken met de aapjes omdat die weken wat anders verliepen dan gehoopt.
Ongeveer halverwege mijn verblijf daar ging een grote groep vrijwilligers weg en kort daarna ook één van de medewerksters die met name de vrijwilligers onder haar hoede nam en regelmatig checkte of alles nog goed ging. Kort hierna besloten de baas en zijn zoon allerlei veranderingen in het systeem aan te brengen en de regels strenger te maken. Toen begon alle drama.... Beide heren hebben niet als sterkste punt hun manier van communiceren en als iets niet geheel ging volgens hun plan, namen ze dan ook graag de tijd om flink naar ons te gaan staan schreeuwen. Verder stoorde het mij nogal dat ze geen uitleg gaven bij de regels en als ik daar wel om vroeg was het enige antwoord dat ik kreeg "omdat ik dat zeg".... Niet erg verduidelijkend dus.
Ik ben met beide punten regelmatig naar ze toegestapt, maar ze weigerden te luisteren. Helaas was ik niet de enige met deze bevindingen en zoals je je misschien wel kunt voorstellen gaat het alleen maar van kwaad naar erger als een groep vrijwilligers hun ergernissen deelt met elkaar. De sfeer werd zo flink verpest.
Veel vrijwilligers zaten er in de laatste weken aan te denken eerder weg te gaan en eerlijk gezegd zat ik daar ook bij :( Uiteindelijk bood voor mij een reisje naar Kruger voor 2 dagen de uitkomst. Het was fijn om even een break te hebben van het project en toen ik terug kwam was alles weer wat rustiger.
Ondanks dat een hoop vriendinnen en vrienden van mij een week eerder weg gingen dan ik, heb ik van de laatste week nog heel erg genoten! We hadden heerlijk weer en het zwembad was gevuld. We hadden ook wat meer middagjes vrij en doordat de groep kleiner was geworden waren er minder misverstanden omdat iedereen wat anders riep, waardoor ook het werken een stuk fijner ging. Daarnaast kwamen er twee vrijwilligers bij als projectleiders, die al meerdere keren op het project waren geweest en die er dmv spelletjes weer een hele gezellige sfeer in wisten te krijgen.
Gezamenlijk hebben we Halloween gevierd met wat we maar konden vinden om kostuums mee te maken en in de kostuumwedstrijd werd ik 2e, woohoo!

Het is een beetje en cliché maar toch één van de leukste dingen van het project was dat ik er heel veel nieuwe vrienden aan over heb gehouden. Zelfs in de laatste week kwam er een nieuwe meisje bij, die nu voelt als één van m'n beste vriendinnen. Heel bizar hoe dat zo snel kan gaan, alleen doordat je 24/7 met elkaar opgescheept zit.
Met een aantal meiden uit Engeland heb ik dan ook al afgesproken om in de zomer van 2017 af te spreken :) Een weekje naar Engeland waarbij ik overdag muziek opneem met het ene meisje in haar eigen studio en 's avonds stappen met de rest!

Al met al heb ik heel erg genoten van het werken met de aapjes en het was ontzettend bijzonder! Af en toe moest ik even stilstaan om te beseffen hoe bijzonder het eigenlijk was dat ik met aapjes kon knuffelen en spelen en dat het vooral geen normale alledaagse bezigheid was (ookal leek dat na een tijdje wel zo).
Het was jammer dat er ook een minder leuke tijd bij zat, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik toch tot het einde ben gebleven (zowel vanwege de ervaring als vanwege het geld dat ik heb bespaard haha) en ik ben met een vrolijk gevoel weggegaan :)

En toen...... Op naar Kaapstad!!

Na twee korte vluchten van Phalaborwa naar Johannesburg en Johannesburg naar Kaapstad kwam ik aan via een shuttle bij mijn hostel. Dat was even spannend want ik moest nu alles zelf regelen! Eigenlijk was de spanning helemaal voor niks want het was een kwestie van inchecken, slapen en de volgende ochtend weer uitchecken. Hetgene wat ik niet zeker wist was hoe ik erachter moest komen hoelaat ik de volgende ochtend opgehaald zou worden, maar daarover was een berichtje achtergelaten bij de receptie.
Het was heerlijk om weer even een kamer voor mezelf te hebben en geen rekening te hoeven houden met anderen, ookal was het maar voor één nachtje, en het hostel was heel gezellig.

De volgende ochtend (7-11-16) werd ik om 7.20u opgehaald in een busje van het volgende project: het Marine Conservation Project. Na het ophalen van 9 vrijwilligers van allerlei nationaliteiten en een lange rit van ruim 2,5 uur kwam ik aan bij Marine Dynamics. Marine Dynamics en Dyer Island zijn zusterorganisaties waarbij ik 5 weken vrijwilligerswerk ga doen. Marine Dynamics verzorgt cage dive tours voor toeristen en via Dyer Island kun je walvissen bekijken. Voor degenen die niet weten wat cagediven is: hierbij zit je in een kooi die aan een boot vast zit en ga je onderwater om haaien te bekijken die naar de kooi toe gelokt worden.
Bij beide organisaties help ik in principe dagelijks op de boot waar nodig.
Naast deze activiteiten help ik ook in het APSS: African Penguin and Seabird Sanctuary, waar ze penguins opvangen en verzorgen.

Op mijn eerste dag speelden wij de toeristen. We gingen op de boot Slashfin mee om te cagediven. Wat was dat gaaf!!!!!!! Ondanks dat de zichtbaarheid onder water niet geweldig was, was het een hele bijzondere ervaring om zo dicht bij een haai te zijn. De haaien worden gelokt met een mengsel van visolie en water, wat niet kan dienen als voedsel omdat het zo ver opgelost is, maar waarvan de geur wel aantrekkelijk is. Als de haaien eenmaal dichter bij de boot zijn, worden ze gelokt met een stuk hout in de vorm van een zeehond en een aantal vissenkoppen aan een lijn. Ook hierbij wordt gedacht aan het feit dat de haaien niet gevoed mogen worden. Als haaien constant gevoed worden door de boten worden ze afhankelijk van ons en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De vissenkoppen vormen geen probleem omdat een haai zich normaal voedt met meerdere zeehonden. Dat paar vissenkoppen stelt in verhouding niks voor.

Op mijn tweede dag heb ik geholpen op de boot voor het walvissen kijken genaamd Dream Catcher (dromenvanger). Hier wordt niet gedoken, dus er is minder te doen. Echter, zoals sommigen van jullie wel weten houd ik ervan om op het water te zijn, dus zelfs alleen al van het crossen over het water kan ik heerlijk genieten! We hebben die dag 3 walvissen gezien, waarvan één kleintje, penguins, zeehonden en haaien. Blijkbaar waren er ook dolfijnen maar die heb ik helaas even gemist.

De derde dag heb ik geholpen op de haaienboot: Slashfin (vernoemd naar een haai met allerlei scheuren in z'n vin). Ik had de ochtenddienst dus dat betekende 5:30u beginnen en natuurlijk nog eerder dan dat opstaan :(
Op de boot moest ik helpen met reddingsvesten uitdelen en aandoen bij de bezoekers, wetsuits inpakken op maat per klant en die vervolgens uitdelen, helpen met het aan- en uitdoen van de wetsuits, handdoeken en thee uitdelen als men uit de kooi kwam en mensen helpen die zeeziek waren.
Dat laatste vond ik het lastigste aangezien ik daar zelf totaal geen ervaring mee heb. Ik heb van de crew wel wat tips gekregen om mensen te helpen maar meestal zijn ze heel eigenwijs en luisteren ze toch niet... Dan maar kotszakjes uitdelen.
Gisteren werd ik zelf ook gevraagd of ik weer wilde duiken omdat het zo rustig was, maar ik was behoorlijk moe dus ik heb het aanbod afgeslagen. Ik heb nog 5 weken, dus ik zal vast nog wel vaker de kans krijgen!

Gisteravond hadden we een barbeque met alle vrijwilligers wat erg leuk was en goed was voor de teambuilding. Dit is een wekelijkse activiteit.
Een groot verschil tussen dit project en het vorige is dat ik hier mijn eigen avondeten moet kopen en koken. Ik vind het wel fijn dat ik daardoor nu wat meer groente kan eten aangezien daar een gebrek aan was bij het vorige project.

Vandaag is een "no sea day", waarop we dus niet op de boten gaan. Dit omdat de golven hoger zijn dan 3,5m.
De rest van de groep is naar een leeuwen en tijger centrum gegaan en naar een wijnproeverij, maar ik heb lekker een dagje vrij genomen. Met name vanwege mijn budget om eerlijk te zijn haha.

Maargoed, dit verhaal begint nogal lang te worden dus ik ga er maar eens een eind aan breien.

Tot slot wil ik nog even toelichten dat de angsthazen onder ons zich geen zorgen om me hoeven te maken ;)
In een jaar zijn er slecht 5-10 dodelijke ongevallen terwijl er duizenden mensen elke dag in de zee zwemmen. Er vallen elk jaar meer doden door broodroosters en zelfs doordat mensen uit hun bed vallen. In 2015 zijn er ook meer mensen overleden door/tijdens het spelen van PokémonGo dan door haaien.
Het valt dus allemaal wel mee ;)
En ze zijn hartstikke schattig! Kijk zelf maar tussen mijn foto's!
Daar vind je zowel foto's van mijn eerste 3 dagen hier, als van het vorige project.

Zoals ik al zei, ik ga er nu vandoor. Ik zal m'n best doen om wat vaker een nieuw reisverslag te uploaden, maar dan moet ik wel eerst wat leuke verhalen verzamelen ;)

Groetjes!!

  • 10 November 2016 - 15:22

    Luka:

    Gaaf gaaf gaaf gaaf!!!

  • 10 November 2016 - 18:05

    Yolanda:

    Lieve Hester, wat leuk om van jouw avonturen te horen. Laat maar horen als je een haai geaaid hebt ;-)! XXX
    take care.

  • 10 November 2016 - 18:47

    Diana:

    Genieten!!!

  • 10 November 2016 - 20:24

    Berrie Van Engeland:

    Hallo Hester,
    Wat leuk dat we je op deze manier kunnen volgen. Je verveelt je niet zo te lezen en je
    doet allerlei leuke spannende dingen. Geniet er nog van en we kijken uit naar de volgende verslagen. Groetjes Hans en Berrie

  • 10 November 2016 - 21:19

    Marcel Le Noble:

    Hallo Hester,

    Het was het wachten waard hoor: goed verhaal en gave foto's!
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Veel plezier!

    Groeten, Marcel

  • 11 November 2016 - 00:14

    Joris :

    Echt COOL Hes! Geniet van de marine life :)

  • 11 November 2016 - 07:17

    Mieke (mama):

    Special it is!

    Mooi verslag, Hester! Veel beleefd, veel geleerd, veel genoten!
    Heb het goed in Gansbaai.

    XXX Mieke

    Gave foto's ook! Leuk om een beetje mee te mogen kijken.

  • 11 November 2016 - 15:06

    Chantal:

    Gaaf hoor, geniet en have fun!

    xx

  • 12 November 2016 - 08:25

    Edwin :

    Wat fijn dat je je eerste project toch mooi heb kunnen afsluiten! En wat leuk dat je zelf ook mag Cage diven. Heel veel plezier daar nog en ik zie je volgende verslag wel weer verschijnen ;)
    groetjes, Edwin

Tags: Cagediven, Haaien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hester

Volg me tijdens mijn reis gedurende 7 maanden naar Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland!

Actief sinds 14 Sept. 2016
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 9034

Voorgaande reizen:

06 Maart 2017 - 06 Mei 2017

Nieuw-Zeeland

12 December 2016 - 06 Maart 2017

Australië

12 December 2016 - 26 September 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: